Glödstift
Ett glödstift är den komponent som bland annat ansvarar för att starta dieselmotorer. Men hur fungerar egentligen glödstiftet?
Glödstift glöder, som namnet antyder. Den värme som glöden ger upphov till gör
att förbränningskammaren värms upp. Denna värme gör det möjligt att starta
bilen. Glödstift används därför varje gång du startar bilen. Dessa delar
utsätts därför för slitage. Om glödstiftet är slitet måste du byta ut det så
snart som möjligt. Men hur känner du igen ett slitet glödstift? Vi förklarar
nedan hur du kan känna igen ett slitet glödstift och hur du bör byta ut det.
Är glödstiftet
slitet Med tiden kan glödstiftet gå sönder. Den
genomsnittliga livslängden för ett glödstift är cirka 80 000-90 000 km, vilket
framgår av din bilhandbok. Naturligtvis kan det hända att den är sliten eller
defekt tidigare. Ett defekt glödstift kan bland annat kännas igen genom
svängningar i motorns varvtal eller genom att en diesel knackar. Resultatet är
att det bildas mycket sot. En stor mängd avgaser frigörs när du startar,
särskilt vid låga yttertemperaturer. Ett annat symptom på ett defekt glödstift
är att bilen behöver en längre föruppvärmningsperiod. Bränsleförbrukningen kan
också öka dramatiskt.
Är glödstiftet trasigt? Då rekommenderar vi att du
byter ut den så snart som möjligt. Ett slitet glödstift kan orsaka skador på startmotorn . Ett slitet
glödstift kan skada startmotorn, eftersom det tvingar startmotorn att starta.
Om startmotorn går sönder kan kostnaderna bli höga.
Byte av
glödstift Du kan säkert byta ut ett glödstift själv. Det är ett
enkelt jobb och tar inte mycket tid. Du bör dock vara försiktig. Eftersom ett
glödstift ofta sitter i bilen i flera år och måste hantera ständiga
temperaturväxlingar är det stor chans att det sitter fast. Glödstift är mycket
känsligare än ett vanligt tändstift .
När du skruvar loss dem måste du därför vara försiktig så att de inte går
sönder. Om den går sönder kommer arbetet att ta betydligt längre tid.
För att byta glödstiftet själv måste du först skruva
loss tändstiftsuttagen manuellt. Kontrollera sedan att området runt glödstiftet
är rent. Därefter kan du försöka ta bort tändstiftet med en tång för glödstift eller ett glödstiftslock. Är tändstiftet mycket tätt? Då
rekommenderar vi att du har tålamod. Du kan också spreja monteringspunkten med WD-40 . Låt detta arbeta in över
natten. Försök sedan att skruva loss glödstiftet igen.
När du monterar det nya glödstiftet ska du följa
åtdragningsmomentet. Detta vridmoment anges av biltillverkaren och finns i
instruktionsboken.
Köpa glödstift Glödstift slits jämnt, därför rekommenderar vi att
alla byts ut omedelbart. Det går snabbt och enkelt att köpa nya glödstift hos
Winparts. Ange ditt registreringsnummer och din bilmodell på webbplatsen så
visas lämpliga produkter för din bil.